Salkantay - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mirna Joosten - WaarBenJij.nu Salkantay - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mirna Joosten - WaarBenJij.nu

Salkantay

Door: Mirna Joosten

Blijf op de hoogte en volg Mirna

25 December 2016 | Peru, Cuzco

Buenos días!

Hier ben ik alweer met een kerstverhaal voor de geïnteresseerde. Ik heb de laatste 5 dagen een ongelooflijke mooie hike achter de rug met de meest geweldige groep die je kunt hebben. De Sexy Cuys! (Sexy cavia's)

Om 19 december om 3.45 uur werd ik opgehaald door Maritscha. Dit was de vrouwelijk tour-guide die we hadden voor de 5 dagen Salkantay trek. Een beetje vroeg vooral na een nacht zonder slaap. Ik was nog steeds niet genezen van mijn keelontsteking maar vond het toch tijd voor de trek. Na een klein rondje door Cuzco gewandeld te hebben in de nacht was onze groep compleet voor de trek. Onze groep bestond uit 15 personen die allemaal lekker in de bus hebben geslapen onderweg naar de start van de trek.

Bij het ontbijt mochten we 5 kilo van onze spullen afgeven aan de organisatie die zouden door de paarden gedragen worden de rest van de spullen moest je zelf bijhouden. Toen we eenmaal op de start van de hike waren had ik mijn spullen zelf nog bij me want ik had het moment niet mee gekregen dat je je spullen kon laten liggen. Dit betekende dag een een extra tas en 5 kilo.

Dit was op zich geen probleem maar omdat ik een nacht niet geslapen had en nog steeds niet fit was was het start heel erg zwaar. Voor de eerste pauze was ik zo goed als achteraan beland en kon ik niet ademen. Ik was niet vooruit te branden en alles deed pijn. Maar hoe later het werd hoe meer adem ik kreeg en meer het gevoel dat ik door moest gaan. Daarbij mocht ik natuurlijk niemand laten merken dat ik dit niet kon vooral dag 1 niet.

5 minuten voor we aangekomen waren bij de lunch plaats om te slapen begon het te regenen. Omdat dit het regenseizoen is het de week vooraf het ontzettend veel had geregend hebben we heel veel geluk gehad met het weer. Na de lunch was de regen over en had je de keus om nog een uur de berg op te lopen naar een bleu lagon.

Ik had iets meer energie gekregen en vond dat ik dit niet mocht missen.. ik had al foto's gezien van anderen namelijk. Na een zware tocht omhoog kwamen we na een uur aan bij de lagon. Het was een geweldig uitzicht echt ongelooflijk! We hadden uitzicht op een gletsjer met daaronder een meer van blauw blauw water. Het water was ongeveer 2 graden dus niet heel warm. Toch vonden we het nodig om er een duik in te nemen.. Heerlijk na een wandeling omhoog in de zon die ondertussen weer was gaan schijnen.

Na de tocht naar de gletsjer was het thee time. Onze groep was meteen gezellig dus we vermaakte ons bij de eerste thee time al erg goed ondanks de gezelligheid was het na het eten snel genoeg slaap tijd omdat het veel te koud was om op te blijven. Omdat al onze spullen nat waren geregend in de laatste 5 minuten wandelen en de rest van de avond een flinke hagelstorm was geweest maakte dit het nog kouder maar ondanks dat heb ik misschien toch wel een uurtje kunnen slapen.

Om 5 uur werden we wakker gemaakt met een kop Coca-thee op bed. Super lief en lekker warm. De Coca- thee is goed voor de hoogte en dat konden we goed gebruiken want dag twee zoude we meer berg opwaards gaan. Na een ontbijtje van een soort van pannenkoek zijn we aangelopen.
Eerst 4 uur berg opwaards. Dit ging al iets beter als dag een maar nog steeds niet als hoe ik het normaal zou doen. Eenmaal op de top van de berg 4630 meter hoog hadden we een mooi verhaal over de inka's en een foto sessie met onze groep. Hierna zijn we nog 6 meter omlaag gelopen dit ging me een stuk beter af samen met Ashton en Patrick zijn we de hike begonnen en voor we het wisten waren we er door alle slechte verhalen die verteld werden. Tijdens deze 6 uur heeft het een beetje gemiezerd maar niet vervelend hard gelukkig.

Na een heerlijk warme douche op onze camping plaats begon het weer z'n best te regenen. Gelukkig was deze camping meer beschut en konden we gezellig bij elkaar zitten. Na een verdiend biertje was het tijd voor thee-time. Deze keer werd de thee-time versterkt door Pisco wat voor hilarische momenten zorgden. Bij mijn tent genoot Vivien kwam de Pisco goed binnen en ze zorgde daarom voor de entertainment. Na de thee-time was het voor haar dan ook bed-time. Na het eten hebben we met de rest van de groep nog gezellig kaart spellen gedaan en een paar biertjes gedronken. Toen ik naar mijn tentje vertrok werd Vief weer wakker (nog steeds dronken) en dit zorgde weer voor hilarische momenten. Zij had gek genoeg nergens last van en ging weer vrolijk verder met grappig zijn waar ze gebleven was.

De volgende ochtend mochten we uitslapen tot 5.30 en werden weer weer wakker gemaakt met Coca-thee. Deze keer was het gelukkig een stukje warmer dus makkelijker om ons bedje uit te komen. De 3e dag was niet een heel erg zware dag. Een wandel tocht van 6 uur vlak en langs de weg was alles wat we hoefde te doen. Dat betekende dat we bij onze lunch locatie klaar waren. Na de lunch mochten we heerlijk relaxe in de natuurlijke hot-springs een dorpje verder op. Na een aantal uurtje lekker genieten gingen we terug naar onze camping plaats waar 's avonds een kampvuur en een klein feestje zou zijn.

Maar omdat onze groep het woord klein feestje niet kent hebben we er een top avond van gemaakt! Nog voor de thee-time was iedereen aan de drankjes en was er een top gezellig feest. Na het diner ging het feest echt van gang. Het kampvuur werd gemaakt en de muziek ging aan toen begon het feest. Iedereen was vrolijk en aan het dansen en aan het eind van de avond die misschien een beetje laat eindigde was de helft van de groep dronken.

Dag 4 was een uitslaap dag rond 7 uur stonden we klaar om te vertrekken. We gingen deze ochtend niet lopen maar Zip-line. Dit is echt heel gaaf en echt heel eng voor iemand met hoogte vrees. Anke mijn mede schijterd had een kater en dat zorgde ervoor dat ze het niet zo eng vond maar ik was nog steeds bang. De zip-line zelf viel me heel erg mee en na de eerste was het meteen heel gaaf. Je kon verschillende manier doen de eerste ben ik normaal van af gegaan zittend de tweede hebben we in tendam gedaan. De 3e heb ik op de kop hangend gedaan. Daarna begon het serieus enge moment een brug van 120 meter lang met af en toe hout om op te staan. Dit was het moment dat ik 120 meter lang heb geschreeuwd dat niemand mocht bewegen. Maar uiteindelijk heb ik het wel gedaan! Daarna waren en nog 3 zip-lines. 1 dat je op je rug lag en de laatste was de gaafste je vloog als een vogel over het meer echt super gaaf. Het enige nadeel aan deze activiteit was dat er zo veel zandvliegen waren en die alleen mij lekker bleken te vinden dat mijn hele benen vol zitten met bulten/ blaren van deze beestjes.

Dit zorgt ervoor dat elke stap die ik zet vanaf dat moment een scheut door mijn benen krijg en geloof me dit is niet heel erg top wanneer je aan het hiken bent maar uit eindelijk na heel veel oil-b werd de jeuk en de pijn voor een aantal uur iets minder en kan ik gewoon vooruit. Na de lunch moesten we nog wel een stukje lopen. Ongeveer 3 uur naar Aquas calientes. Dit was 3 uur langs het spoor. Maar omdat Patrick en ik ons steeds beter zijn gaan voelen na onze zieke dagen hebben wij een sprintje getrokken zodat we na 2 uur op plaats van bestemming waren. Eenmaal in het hostel aan gekomen (ja na 3 nachten in een koude tent kregen we een hostel voor de 4e nacht :) ) zijn we met een deel van de groep biertjes gaan drinken en pizza gaan eten bij een italiaan. Wederom gezellig natuurlijk!!

Dag 5 de dag van de Machu Picchu. Om 4.15 in de nacht zijn we aangelopen in de stromende regen naar de poort van de Machu Picchu. Hierna was het ongeveer een uur omhoog lopen in die zelfde stromende regen met 2000 tredende van de inca trail. Voor 6 uur waren we aangekomen en helemaal doorweekt. Dit zorgde ervoor dat het ontzettend koud was op de Machu Picchu en zelfs te koud om te genieten van het geweldige uitzicht. Daarom besloten we om een pauze te nemen voor een warme kop koffie en droge kleren. Hierna zijn we weer terug gegaan voor een wandelingetje over de Machu Picchu.

Rond 11 uur zijn we terug naar beneden gelopen en weer 3 uur terug naar de plek waar we op dag 4 onze wandeling zijn gestart. Hier hebben we met zijn alle gelucht om vervolgens naar de busjes te lopen. Bij de busjes werden de namen omgeroepen waar je moest instappen. Maar zoals gewoonlijk ging dit niet zoals geplant en was mijn naam nergens op de lijst. Net als de namen van 3 anderen van mijn groep. Na 2 uur rondjes lopen langs alle busjes kwamen we tot de conclusie dat er geen weg terug was voor ons. Als we 35 sols betaalde mochten we alsnog met een busje mee maar wij wilde dit alleen doen als ze ons een ticket gaven zodat we terug kunnen naar het reisbureau om dit te declareren. Na een gevecht kregen we onze zin en zijn ze naar een ander dorp gereden om een ticket voor ons te schrijven na kerst ga ik naar het reisbureau om dit te regelen.

Na 5 dagen mochten we voor 6 uur in een busje zitten op de terugweg naar Cusco. Om 22.00 uur kwamen we daar aan en mocht ik weer trappen oplopen naar het hostel. Eenmaal daar aangekomen en na een heerlijke douche ben ik in mijn bed beland en dat voelde als heaven.

De volgende ochtend was een relaxe dag om mijn spulletjes weer opnieuw in te pakken en op mijn gemak naar mijn kerst hostel te verhuizen. Met kerst slaap ik in Hostel La Boheme samen met Laura. We zijn allebei niet top fit maar gaan er toch een leuke kerst van maken! In de middag ben ik met Anke en Kim van de Salkantay trek gaan lunchen en daar had die lieve Kim voor ons een kerst cadeautje. Hij had voor ons een Sjaal en handschoenen gekocht omdat we zo koud waren op de Machu Picchu SUPER LIEF!! Na een gezellige lunch zijn we met twee meiden die we bij de lunch leerde kennen, een vriendin van Anke en Laura voor een welverdiende massage gegaan. Dit was echt hilarische we waren daar met 7 waarvan we met 6 een hotstonenmassage hadden. We lagen allemaal op een rijtje en hadden de grootste lol en dit met 2 mensen die we een uur eerder ontmoeten hahah.

'S avonds zijn we met de sexy Cuys familie gaan dineren op kerstavond en daarna opstap gegaan. Omdat de staten best leeg waren zijn we naar Wild Rover hostel gegaan waar het gelukkig altijd feest is. Om 12 uur begonnen ze met champagne en vuurwerk het leek wel een rustige nieuwjaarsavond i.p.v. een kerstavond. Heel erg leuk en gezellig.

Vandaag is het 1e kerstdag en deze bestaat nu uit een relaxe ochtend in het hostel met een kerstontbijtje, de film Frozen en het schrijven van de blog. Vanmiddag hebben we een kerstlunch in het hostel en kerstfilm middag. In de avond is het plan dat iedereen een gerechtje maakt en daarna gezellig met z'n alle bij elkaar gaan zijn.

Voor mogen het ik alleen een lunch gepland staan en verder gaan we het wel zien. Tot nieuwjaar ga ik me vermaken in Cusco en herstellen van mijn ziekigheid om daarna weer te gaan knallen op een hike en rustig aan richten Lima te vertrekken voor een vlucht naar Curaçao.


Ik wens jullie super feestdagen en voor de meeste van jullie een heerlijke vakantie!!!


¡Feliz navidad y Feliz Año Nuevo!

  • 27 December 2016 - 23:48

    Ans:

    Mirna, een levendig geschreven kerstverhaal door jou!!
    Super hike is het geworden zoals je alles beschrijft,
    wat een avonturen!!! Hele fijne laatste dagen van 2016
    en een kei-gezellig begin van 2017!!

  • 08 Januari 2017 - 22:30

    Mirna Joosten:

    hee tante Ans,
    Dankjewel!! Jullie ook een goed 2017!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirna

Mijn eerste echte reis... Ik ben vertrokken naar Zuud-Amerika voor 4,5 maand. Met het plan om de wereld te gaan zien en te genieten van alles om me heen. In deze blog laat ik jullie een beetje mee genieten van mijn reis, blunders en acties. Veel plezier!

Actief sinds 01 Sept. 2016
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 10543

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 28 Januari 2017

Zuid-Amerika

Landen bezocht: