Iguazu falls - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Mirna Joosten - WaarBenJij.nu Iguazu falls - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Mirna Joosten - WaarBenJij.nu

Iguazu falls

Door: Mirna Joosten

Blijf op de hoogte en volg Mirna

17 September 2016 | Argentinië, Puerto Iguazú

hee allemaal,

We zijn nu 10 daagjes verder van het begin maar we hebben al ongelooflijk veel gezien!

Eerst ga ik jullie even bedanken voor de lieve, leuke reacties en handige tips!
Voor ik jullie vertel over onze ervaring bij de Iguazu falls maak ik eerst mijn verhaaltje over Buenos Aires af.

Voor de in eerste instantie laatste nacht in Buenos Aires hadden we het hostel Eco Pampa geboekt. Een van de buitenkant schattig groenhuisje maar van binnen was het lekker ruim. Vanuit ons tweede hostel zijn we met de metro naar BOCA gegaan. De plek waarvan ik tot 2 dagen geleden nog dacht dat hij BACO heten, ik voelde me daar dus ook wel erg thuis.

Boca was een wijk met grote wisselingen van steegjes met veel armoede en krotten naar een groot voetbal stadion tot aan een aantal straten speciaal voor toeristen. In deze straten hadden alle huizen anderen kleuren en danste er op elk terras wel een stel de tango of speelde een orkestje Argentijnse muziek. Een super leuke en gezellige sfeer en daarom besloten wij hier een terrasje uit te zoeken voor ons eerste en vooral niet laatste biertje van de reis.

'S avonds zijn we op advies van een kennis van Jochem naar Burger Joint gegaan. Nergens was aan te zien dat daar een druk bezocht burger tentje zat op een mini lichtgevend hamburgtje aan de muur na. Desondanks was het stampvol in het tentje. Een leuk druk tentje waarbij alle muren helemaal onder getekend waren en in de binnentuin een fontijn stond die een extra tintje sfeer bracht. Na dit en de rij te zien kregen wij goede hoop in het tentje en inderdaad zulk goed broodje hamburger had ik nog nooit gegeten. Met een veelste volle maag zijn we lekker gaan slapen.

Omdat we toch maar een tweede nacht hadden geboekt konden we de volgende dag de stad nog eens gaan bekijken. Op zondag zou er een leuke markt zijn en dus gingen we op pad. De weg vinden werd met de dag makkelijker gelukkig. Toen we een tijdje rond hadden gelopen was het tijd voor lunch. Bij een restaurantje zagen we tafel grillen die ons echt heel lekker leken dus bestelde de we die natuurlijk. Toen we na lang wachten de grill kregen bleek het een verkeerde bedoeling vrijwel niks op de grill was te eten en we voelden ons steeds misselijker worden dus hebben we gepast voor de rest van de grill en zijn terug gegaan naar het hostel.

Omdat we 's avonds toch weer honger hadden gekregen besloten de naar de tweede tip te luisteren. Daar werd ons Las Cabras aangeraden. Ook deze tip was goud en maakte onze lunch weer helemaal goed. Later op de avond wilde de dan eindelijk opstap maar omdat het zondag was was er redelijk wat niet open. Tuurlijk lieten wij ons plan niet verpesten en vonden een leuk terrasje waar ze lekkeren cocktails voor ons hadden gemaakt. Onze terras avond sloot rond de klok van 5 dat daar heel normaal is voor een zondag nacht.

De volgende ochtend hebben de de nachtbus naar Puerto Iguazu geboekt die we om 19 uur ongeveer moesten nemen. De rest van de dag mochten we genieten van een typische Nederlandse regenbui die naar liefst de hele dag duurde. Daarom hebben we lekker droog aan een capuccino gezeten die geserveerd werd in een grote soepkom.

Na een reis van 20 uur kwamen we in Puerto Iguazu aan. Deze stad was rustig en vol natuur vooral vergeleken Buenos Aires. Gek genoeg liepen we in een keer helemaal goed naar ons hostel. Ja echt we worden er steeds beter in!

De eerste dag zijn we naar het drie landenpunt gegaan ondanks dat Jochem zijn telefoon belooft had dat het 30grade zou worden en er geen wolkje aan de lucht zou zijn was het koud en bewolkt. Dat zorgde ervoor dat wij de leuke sproeiers bij het drie landen punt niet erg konden waarderen. Hoewel deze er vanuit de anderen landen er vast mooi uit zagen! Verder was het leuk om de drie punten te zien en leek vanuit Argentinië de Argentijnse kant het mooist. Vanuit Argentinië was links Paraguay en rechts Brazilië te zien. Voor zover wij konden zien had Brazilië ook erg zijn best gedaan om mooi te zijn en had Paraguay er helemaal niks aan gedaan. Dat geeft meteen het touristen verschil aan. Terug op de kamer ontmoeten we een meisje dat ook Nederlands was dus konden we even lekker heel veel vragen en Nederlands praten.

De volgende dag zijn we met dat zelfde meisje naar de Braziliaanse kant van de Iguazu watervallen gegaan. Na even zoeken naar de juiste bus konden we vertrekken. We waren nog maar net goed opweg of de bus chauffeur kwam onze paspoorten in beslag nemen voor een mooie stempel. Daarna mochten we zelf uitstappen om te laten zien dat wij bij de paspoorten horen. Omdat het redelijk druk was in de bus had de wij ons verplaatst naar het trappengat waar we prima konden zitten tot de deur onverwachts open moest en Ik klem zat. Een aantal blauwe plekken verder en goedkeuring van de douane gingen we verder naar Brazilië. Een maal daar aangekomen mochten we met een touristen busje mee. Dit was ijskoud het waaide enorm hard en het weer was nog steeds niet helemaal top maar toch, wij konden touristje uithangen. De watervallen waren ontzettend mooi en leken elke 5 meter mooier te worden.

In het park rondom de watervallen stonden allemaal waarschuwingsborden om de kleine bruine soort van wasberen niet te voeren. Dat zou gevaarlijk zijn met deze borden en ons goede gevoel voor watjes zijn konden Jochem en ik het dus ook niet helemaal met de dieren vinden. Van een afstand zagen ze er super lief uit maar in het echt waren ze hartstikke brutaal en als je niet oplette plunderde ze je hele tas. Desondanks zijn we heel weer terug aangekomen bij het hostel.

Daar ontmoeten we een Nederlands stel dat samen met twee anderen gasten cocktails gingen drinken en ze vroegen of we mee wilde. Natuurlijk zeggen wij geen nee tegen cocktails en zijn aangeschoven. Na een aantal lekkeren cocktails en een gezellige avond zijn we nog met een deel van de groep gaan eten. De Duitse man wist een goed tentje dus wij volgde. Deze man had zeker smaak en leerde ons het beste tentje van Puerto kennen. Deze zou ik jullie graag als tip geven maar om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de naam was. Ik weet de weg er heen nog wel dus indruk heeft het zeker gemaakt!

De volgende morgen zijn we naar het station gegaan om een bus te boeken richting Salta. Het zag er naaruit dat we een reis mochten gaan maken van ruim 36uur. Met dit fantastische uitzicht zijn we met de bus vertrokken richting het Argentijnse gedeelte van de watervallen. Dit park was veel groter en er waren mensen die ons vertelde dat we zeker 6 uur nodig zouden hebben maarja deze mensen kende ons natuurlijk nog niet want wij zijn snel.... en hadden niet meer zo veel tijd.

Eenmaal in het park hoorde we dat we het makkelijk konden halen inclusief de boodtocht die we door een aantal goede tips wilde maken. Toen we eenmaal 10 meter op het pad waren kwamen we een nieuwe vriend tegen de hagedis. Dit lief beestje lag een stukje op het pad waardoor wij al verwachten het niet te overleven maar in werkelijkheid was het beestje te lui om alleen al zijn ogen te knipperen. Toen we deze proef voorbij waren kwam een veel groteren uitdaging. Midden op het pad stond een klein brutaal beestje van de dag ervoor. Onze reactie moet leuk zijn geweest want we werden na het paseren van het beestje kei hard uitgelachen door voorbij hangers maarja die zien we toch nooit meer!

Na een tijdje lopen bleek zowel het park als de watervallen aan de Argentijnse kant ook erg mooi. In het midden van het blauwe pad dat we volgde was de boodtocht die wij mee zouden gaan maken. Dit was echt een gave ervaring!! Je ging met een speedboot in volle vaart richting de watervallen je verwachte er elk moment tegen aan te kunnen botsen maar door de kracht van het water werd het boodje zonder pardon weer afgedreven. Dit was erg leuk om te doen! Helemaal doorweekt liepen we deze keer gelukkig wel in de volle zon ons blauwe pad af. Daarna zijn we nog even lekker gaan touren in het zonnetje met de attractiepark trein.

Na deze erg leuke en mooie dag hebben we onze spullen opgehaald om ons voor te bereiden op een reis van 36 uur naar Salta.

De eerste bus wadden we voor 10 uur. Deze vertrok om half 9 hier zoude we eten en drinken krijgen. Bij het instappen merkten we meteen dat dit niet zo relaxt ging zijn als onze eerste bus reis maar goed het was maar een nachtje. Die nacht hadden we het besef dat ze besloten hadden toch maar geen eten en drinken uit te delen en hadden wij besloten dat slapen geen optie was op deze stoelen. Gelukkig mochten we om 6 uur uitstappen om ons de rest van de dag te vermaken in Corrientes.

Heel het dorp sliep nog net als de zwervers op het station. Een beetje ongemakkelijk stonden we daar in een oud verlaten dorpje. Na een tijdje zoeken en rondlopen kwamen we een supermarkt tegen waar we een ontbijtje hadden gehaald om vervolgens 4 uur lang in de ochtend zon voor de winkel te zitten. Na een tijd hadden wij besloten dat er meer moest zijn dus gingen we verder. Na ongeveer een uurtje door he dorp wandelen met al onze bagage en 30 grade op onze bol kwamen we er achter dat het niet meer ging worden dan een plaatselijk park. Das hebben we vervolgens de rest van de dag zitten zonnen tot we om 21.00 uur weer met de bus mochten. We wilde deze keer van te voren iets eten maar dat was niet mogelijk in dit dorp. Gelukkig voor ons was deze reis van 14 uur beter en kregen we hier wel een maaltijd en had de we stoelen waar je wel op kon slapen.

Helemaal uitgerust kwamen we aan in Salta waar we de komende dagen een kijkje gaan nemen om vervolgens door te reizen naar Mendoza. Wij gaan nu kennis maken met de wijn streken van Salta en laten snel weer iets van ons horen!!

Groetjes!!

• 19 September 2016 - 09:28

Lianne:

Wow, jullie hebben echt al veel gedaan en gezien! Leuk om alles te lezen, Mirna! Zoals je het schrijft zie ik het ook voor me haha. Weer veel plezier.....Groetjes van ons allemaal

• 19 September 2016 - 10:18

Lenie:

super. ik zie het helemaal voor me.
    geniete .....

• 19 September 2016 - 13:06

Pien:

Super leuk om jullie avonturen weer te lezen! Geniet ervan!!!!

• 19 September 2016 - 22:15

Anja :

Harstikke leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    Kijk er altijd naar uit, Super!! LLeeukk!!!
    Enjoy..